top of page
Zoeken
laurien82

Waar sta jij voor? Als individu, medewerker, merk of bedrijf?



We putten de natuurlijke bronnen van deze aarde uit. We vervuilen met niet-afbreekbare stoffen. En drijven een grote wig tussen rijk en arm. Een aantal trends waar we niet meer om heen kunnen. Dat we met elkaar dingen anders moeten gaan doen dan we pakweg de afgelopen 100 jaar hebben gedaan is duidelijk. Maar hoe?


Kritische millenials

Evenredig aan de groei van bovenstaande trends groeit de groep kritische consumenten. Individuen staan op om vanuit hun passie de wereld te veranderen. Kritische millenials, die voortaan verwachten dat hun werkgevers zich focussen op sociale en maatschappelijke problemen. Dat een bedrijf als een betrokken burger zijn plek in de samenleving inneemt. Duurzaamheid is een uitgangspunt van waaruit steeds meer bedrijven hun processen inrichten. En dat is goed, want studies wijzen uit dat bedrijven die op een niet-duurzame manier zakendoen, over tien jaar geen bestaansrecht meer hebben. Omdat klanten afhaken. En medewerkers niet langer te vinden zijn. Omdat ze zich niet herkennen in waar het bedrijf voor staat.


Bewust keuzes maken is het devies. De bewuste burger wil dat bedrijven een standpunt innemen en helder communiceren over wat ze doen om de problemen van dit moment aan te pakken. Wat doe je als bedrijf of merk om het klimaat te beschermen? Hoe heb je een positieve invloed op de maatschappij? Welke goede doelen ondersteun je? Geen mooie praatjes, maar actie en transparantie. Daar komt het op aan.


Dus de vraag is: welke rol wil je met jouw bedrijf of merk innemen in die veranderende wereld? Wat wil jij bijdragen? Natuurlijk: het doel van een bedrijf is winst maken. En daar is niets mis mee. Maar de vraag die de komende jaren steeds belangrijk wordt, is: hoé wil je dat doen? Goed om te weten: bedrijven groeien het hardst als ze goed doen.


De eerste stap is het vinden van je purpose. Een woord dat je steeds vaker hoort, en dat wellicht een duiding behoeft. Purpose gaat over het probleem dat jouw merk of bedrijf oplost in de maatschappij. Datgene waarvoor je als bedrijf in het leven bent geroepen. Wat kun je voor de mensheid betekenen?


Je purpose is de leidraad van jouw organisatie: voor medewerkers en voor klanten. Van daaruit maak je je keuzes. Je purpose verbindt jouw zakelijke ambitie en jouw rol in de maatschappij aan de langetermijnwaarde. Vanuit het ideaal dat je nastreeft, datgene wat jouw bedrijf écht zin geeft.


Sommige bedrijven zijn intrinsiek opgestart vanuit hun purpose. Denk aan Mud Jeans, Tony Chocolonely en Triodos Bank: goed doen en ondernemen is vanzelfsprekend. Anderen zijn goed op weg met duurzaamheidsdoelstellingen en MVO beleid. Maar dit is nog lang niet zo bij elke organisatie – 80% van de bedrijven is nog niet bezig met hun purpose.


Waarom zou je überhaupt overwegen om hier aandacht aan te besteden?

Feit is, dat bedrijven en merken krachtiger zijn dan ooit. Mensen geloven meer in bedrijven dan in politieke leiders. Consumenten en medewerkers verwachten bovendien van ondernemingen en merken dat ze niet alleen functionele voordelen hebben, maar ook een sociale ambitie en betrokkenheid. 76% van de mensen verwacht zelfs dat merken een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven.


Bovendien: bedrijven die handelen vanuit hun purpose groeien sneller, gemiddeld twee keer zo snel als andere ondernemingen. Unilever is er helder over: ‘Onze merken die concreet in actie komen voor mensheid én planeet, groeiden 69% sneller dan de rest van onze business (2018). Al onze merken zullen een purpose hebben in de toekomst.’ En Unilever is niet de enige: merken die gewaardeerd worden voor hun hoge commitment groeien tweemaal harder dan anderen. Zoals Toyota, Nike, Wallmart, GE, Google en UPS.


Dit werkt natuurlijk alleen, als je purpose echt en betekenisvol is. Want als het niet authentiek is, dan prikt de bewuste burger er – gelukkig – zo doorheen. Als je purpose niet oprecht is, dan verbrokkelt alle vertrouwen en zorgt het voor afbreuk en verlies. Voor je eigen lange termijn is het dus waardevol om aandacht te besteden aan je purpose. Waarom besta je? Welke issue wil je oplossen? Wat is de positieve impact die je maakt in mensenlevens en in de wereld waarin we wonen? Wat geeft jouw merk of bedrijf zin?





Als je purpose helder is, dan is het tijd voor de volgende stap. Want niemand verandert de wereld alleen. Wie deelt jouw ambitie? Met welke partners kun je samenwerken om samen nog meer impact te maken? Hoe kun je dit vormgeven?


Door niet in hokjes te denken maar juist vanuit verbinding kun je in gezamenlijke kracht nog meer bereiken. Partnerships bieden kansen. Als je je verbindt met de juiste partners die jouw kernwaarde delen, zul je samen goed doen en samen groeien. In merkwaarde, omzet, medewerkersbetrokkenheid én waardering. Zo draag je met elkaar bij aan een positieve impact voor je bedrijf of merk én de maatschappij.


Mijn naam is Laurien van Unen. Mijn eigen purpose is om jou te helpen met het vinden van jouw purpose. En je bedrijf of merk te verbinden met de juiste sociale, maatschappelijke of culturele partners. Om je bedrijf krachtig neer te zetten, je te helpen groeien en mensen te raken. En zo een positief verschil te maken in de maatschappij.


57 weergaven0 opmerkingen

Comentarii


bottom of page